Ostrzeżenie – ataki na bankowość elektroniczną wykorzystujące subskrypcje dla numeru telefonu
02.2020
Ostrzegamy przed próbą wyłudzenia poufnych danych do Bankowości Elektronicznej.
Atakujący próbują pozyskać poufne informacje wysyłając SMS o treści:
Twoja zamówiona subskrypcja została aktywowana dla numeru: [tu numer] Opłata zostanie naliczona automatycznie na numer telefonu dnia: 13.03.2020. Formularz zgłoszenia telefonu do naprawy, rezygnacja z abonamentu dostępne na: subskrypcjax.xx.xx
Po wejściu na stronę (poprzez link wskazany w treści SMS) potencjalna ofiara informowana jest o możliwości rezygnacji z usługi SmartCare.
Kolejne kroki wymagają podania numeru telefonu, wybrania banku, a następnie wprowadzenia danych dostępowych do bankowości elektronicznej!
Przypominamy:
zawsze wpisuj adres strony logowania do bankowości elektronicznej lub korzystaj z oficjalnej strony Banku – nigdy nie korzystaj ze stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania w przeglądarce (mogą tu być wypozycjonowane strony oszukańcze),
zawsze sprawdzaj adres strony www, na której się logujesz oraz jej certyfikat – sprawdź czy widoczny jest symbol zamkniętej kłódki, czy adres strony rozpoczyna się od https:// oraz dokładną nazwę strony i domeny (często przestępcy przygotowując fałszywą stronę stosują nazwy łudząco zbliżone do strony prawdziwych). Kliknij w kłódkę i zweryfikują szczegółowe dane dotyczące certyfikatu – jego wystawcę, datę ważności oraz nazwę instytucji, dla której został wystawiony,
nigdy nie loguj się do bankowości elektronicznej za pośrednictwem linku otrzymanego w wiadomości e-mail lub SMS,
Bank nie wysyła drogą SMS oraz e-mailową linków do stron Banku oraz do serwisu transakcyjnego oraz wszelkich stron, gdzie rzekomo ma nastąpić weryfikacja czy aktualizacja danych,
zawsze zwracaj uwagę na niestandardowy wygląd strony lub jej nietypowe działanie oraz niestandardowe komunikaty zgłaszane przez przeglądarkę internetową,
nigdy nie podawaj danych dostępowych do konta bankowego na niezaufanych portalach oraz osobom trzecim,
nie korzystaj z nietypowych lub nieznanych form płatności,
w przypadku jakichkolwiek wątpliwości niezwłocznie zaprzestań logowania i skontaktuj się z Bankiem.