Ostrzeżenie – oszustwa z wykorzystaniem BLIK
05.2020.
Oszuści przejmują konta znajomych np. na Facebooku lub Messengerze i w wiadomościach prywatnych proszą znajomych ofiary, żeby przelać im pieniądze lub podać kod BLIK. Najczęściej próbują wyłudzić pieniądze na opłatę lub pożyczkę. Jeżeli przelejesz pieniądze lub przekażesz kod BLIK – pieniądze mogą trafić do oszustów. Użytkownik myśląc, że rozmawia z osobą, do której konto faktycznie należało podaje kod BLIK i zatwierdza wypłatę.
Przypominamy:
odpowiednio zabezpieczaj swoje konta na portalach społecznościowych – stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie,
zawsze twórz skomplikowane hasła trudne do odgadnięcia przez postronne osoby. Nigdy nie stosuj haseł powiązanych z Twoimi danymi (loginem, imieniem, nazwiskiem, datą urodzenia, adresem, numerem NIP, itp.). Zawsze zwiększaj siłę hasła stosując kombinacje wielkich i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych,
zanim wykonasz przelew środków lub podasz kod BLIK znajomemu zawsze potwierdź jego tożsamość innym kanałem komunikacyjnym (np. telefonicznie),
zawsze sprawdzaj informacje dotyczące każdej transakcji przed jej ostatecznym zatwierdzeniem,
chroń swoje dane, w szczególności dane dostępowe do bankowości elektronicznej i mobilnej oraz innych aplikacji i portali, dane osobowe, itp.
nigdy nie używaj tego samego hasła do różnych kont/ aplikacji oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze lub telefonie.