Ostrzeżenie – oszustwa z wykorzystaniem BLIK

 

05.2020.

Oszuści przejmują konta znajomych np. na Facebooku lub Messengerze i w wiadomościach prywatnych proszą znajomych ofiary, żeby przelać im pieniądze lub podać kod BLIK. Najczęściej próbują wyłudzić pieniądze na opłatę lub pożyczkę. Jeżeli przelejesz pieniądze lub przekażesz kod BLIK – pieniądze mogą trafić do oszustów. Użytkownik myśląc, że rozmawia z osobą, do której konto faktycznie należało podaje kod BLIK i zatwierdza wypłatę.

Przypominamy:

  • odpowiednio zabezpieczaj swoje konta na portalach społecznościowych – stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie,

  • zawsze twórz skomplikowane hasła trudne do odgadnięcia przez postronne osoby. Nigdy nie stosuj haseł powiązanych z Twoimi danymi (loginem, imieniem, nazwiskiem, datą urodzenia, adresem, numerem NIP, itp.). Zawsze zwiększaj siłę hasła stosując kombinacje wielkich i małych liter, cyfr oraz znaków specjalnych,

  • zanim wykonasz przelew środków lub podasz kod BLIK znajomemu zawsze potwierdź jego tożsamość innym kanałem komunikacyjnym (np. telefonicznie),

  • zawsze sprawdzaj informacje dotyczące każdej transakcji przed jej ostatecznym zatwierdzeniem,

  • chroń swoje dane, w szczególności dane dostępowe do bankowości elektronicznej i mobilnej oraz innych aplikacji i portali, dane osobowe, itp.

  • nigdy nie używaj tego samego hasła do różnych kont/ aplikacji oraz nie zapisuj haseł na kartkach ani w plikach na komputerze lub telefonie.