Ostrzeżenie przed fałszywymi sklepami internetowymi i firmami kurierskimi
12.2020.
Zbliżający się okres Świąt to moment, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.
Na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie zakupów internetowych?
Szczególną uwagę zwracać należy na wszelkie informacje związane z:
niedostępnością danej metody płatności – w fałszywym e-sklepie zazwyczaj mamy dostępną tylko jedną opcję płatności-karta płatnicza przez Internet. Sklep internetowy powinien oferować kilka metod płatności za zakupiony towar np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia. Jeśli sklep, w którym zdecydowałeś się robić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności, lepiej zrezygnuj z robienia w nim zakupów. Jeśli jest to opcja płatności kartą – weryfikuj każdorazowo na jakiej stronie wpisujesz jej dane;
brakiem szyfrowanego połączenia (SSL) lub błędem certyfikatu SSL – wszelkie komunikaty o braku szyfrowanego połączenia lub błędnego certyfikatu SSL zgłaszane w trakcie otwierania strony internetowej sklepu powinny każdorazowo wzbudzić naszą wątpliwość;
podejrzaną nazwa domeny – zawsze należy zwracać uwagę na domenę widoczną w pasku adresu przeglądarki -przestępcy często tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał;
niepoprawną polszczyzną – często treść stron internetowych fałszywych sklepów i prezentowanych w nich ofert zawiera np. błędy składniowe wynikające z użycia przez oszusta do ich przygotowania np. translatora językowego; wszelkie tego typu symptomy powinny każdorazowo wzbudzić naszą wątpliwość;
wyjątkowo atrakcyjną ofertą cenową – często oszuści podszywają się (tzw. phishing) pod istniejące, znane sklepy, przyciągając klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów; warto zawsze porównywać ceny w kilku sklepach lub korzystać, np. z internetowych porównywarek cen;
błędami i komunikatami wyświetlanymi na stronie np. komunikaty o niedostępności regulaminu, danych kontaktowych sklepu, itp. – często chcąc sprawdzić wybrane dane o sklepie, np. kontakt, regulamin, formy płatności, itd. prezentowany jest np. komunikat: „trwają prace serwisowe, spróbuj ponownie później”, „strona niedostępna”, „strona w przygotowaniu”, itp. Tego typu komunikaty powinny każdorazowo wzbudzić naszą wątpliwość;
podejrzanymi wiadomościami e-mail i/lub SMS podszywającymi się pod firmy kurierskie – w treści takich wiadomości przestępcy często informują np. o konieczności dopłaty do paczki z powodu jej dezynfekcji lub o tym, że paczka jest przechowywana w magazynie,zachęcając do dokonania wpłaty pieniędzy i/lub ponownego doręczenia przesyłki (przykłady takich wiadomości poniżej). Jeśli otrzymałeś tego typu wiadomość e-mail/ SMS zawsze zweryfikuj, kto jest jej nadawcą. Pamiętaj także, że adres e-mail, który widzisz, może nie być prawdziwy –pod wyświetloną nazwą może kryć się adres skrzynki oszusta. Zanim klikniesz w jakikolwiek link w treści podejrzanej wiadomości najedź kursorem na link i co bardzo ważne – bez klikania! w niego – zobacz do jakiej strony prowadzi. Dokładnie przeczytaj adres strony, może się on różnić od prawdziwej strony operatora płatności tylko jednym znakiem. Nie klikaj, gdy nie rozpoznajesz adresu.
W razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z placówką Banku obsługującą rachunek lub Infolinią SGB:
800 88 88 88(bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora)
Przypominamy:
w przypadku jakichkolwiek podejrzeń co do autentyczności sklepu/ oferty należy zaniechać zakupów;
zawsze przed dokonaniem zakupów warto także zweryfikować opinie innych użytkowników o sklepie i/lub osobie sprzedającej.
nigdy nie klikaj w linki przesłane w podejrzanych wiadomościach e-mail/ SMS –nie otwieraj też podejrzanych załączników.
Przykłady wiadomości (e-mail/SMS) podszywających się pod firmę kurierską….