Ostrzeżenie – przestępcy podszywają się pod pracowników banków

 

02.2021.

W ostatnich dniach pojawiają się sygnały, że przestępcy dzwonią do klientów podszywając się pod pracowników banków. Połączenie wyświetla się często jako prawdziwy numer infolinii banku, ale przestępcy mogą również ustawić dowolny inny numer. Podczas rozmowy najczęściej powołują się na kwestie bezpieczeństwa, takie jak włamanie na konto, zablokowanie podejrzanego przelewu lub uruchomienie dodatkowych zabezpieczeń konta. W toku rozmowy przestępcy zachęcają do szybkiego podania swoich danych (np. login, hasło, dane osobowe, itp.) lub instalacji dodatkowego oprogramowania, które wg przekazywanych informacji ma poprawiać poziom bezpieczeństwa, a w rzeczywistości służy jako narzędzie do kradzieży poufnych danych i środków z konta klienta.

Przypominamy:

  • pracownicy Banku, nigdy nie każą instalować żadnego dodatkowego oprogramowania na komputerach lub urządzeniach mobilnych klienta,

  • pracownicy Banku, nigdy nie pytają o hasło dostępowe do konta bankowego,

  • zawsze bądź ostrożny przy podawaniu danych telefonicznie i staraj się potwierdzić tożsamość rozmówcy – w przypadku jakichkolwiek wątpliwości zakończ rozmowę i skontaktuj się z Bankiem informując o zaistniałym o tym zdarzeniu,

  • jeśli treść rozmowy wyda Ci się podejrzana i niestandardowa, a osoba dzwoniąca wymaga szybkiego podjęcia działań (np. podania danych, instalacji oprogramowania, podania kodów BLIK, kodów SMS, itp.) niezwłocznie zakończ rozmowę i skontaktuj się z Bankiem informując o zaistniałym zdarzeniu w celu potwierdzenia wiarygodności takiej rozmowy.